lørdag 11. oktober 2014

litt om våre årstider

Jeg kan da mase om at vinteren er for lang og av og til sommeren er for varm, men sannheten er at jeg er glad for at vi har fire så forskjellige årstider her i Norge. Jeg er glad det er så enormt sprang og jeg verdsetter hver og én. Det finnes absolutt glede (og uting) ved alle årstider.

Våren er da den skjønneste for alt våkner og knopper springer ut? Endelig fikk vi en påminnelse om at sola finnes. Vi bærer lettere sko, rosa blomster på trær, lysere farger og når gradene vipper 15 klør vi etter å blende medmennesker med kritthvit (for første gang på lenge-) nybarberte legger etter en lang vinter.



men åh den alltid etterlengtede sommeren må da være det fineste? den opptimale årstiden med sommerfugler, fregner på skuldre, fløteis med tutti-fruttistrø og en kjekskrone som smaker papp og søte norske jordbær like rød som solbrenthet fordi man sløyfa solkremen: "nei, jeg blir aldri solbrent uansett. har så gode pigmenter og sånn, jeg"

nei hør nå, høsten i alle sine farger er da det vakreste?! rød eføy, varme lønneblader, moden frukt, masse regnvær, og hud som blir blekere og blassere hver dag som går. Vi pakker oss inn i gode, kjempevarme strikkagensere og skjerf i det gradene vipper 15 og svetter for vi er så klare for den koseligste årstiden? for nå er det lov å sitte inne med god samvittighet. Alt er greit, fordi det er høsten. 

Etter en grå og mørk november med for mye vann og for dårlig impregnerte sko er det en sann glede når de første snøkrystallene daler og sammen med morgenfrost legger seg som ei fillerye av et teppe over alt. Det er en sann glede når den første snøen faller og vi kan ikke vente med å dra frem pappelsker med søtstygg hjemmelaga julepynt fra juleverksted oppigjennom barneskolen. vi kaster julelys over alt i stua og nisser og gløgg og så takker vi for familie og gir hverandre gaver, klemmer og alt for mye mat. 

Åh jeg er glad jeg bor her jeg bor for selvom av og til vintern er for lang/ sommern for varm så ville jeg ikke forandret noe om jeg hadde kunnet. 

11 kommentarer:

  1. Du har helt rett, vi er de aller heldigste fordi vi har fire årstider. De er fine, alle som én.

    SvarSlett
    Svar
    1. - og de kan være jevla irriterende alle som én. har elsk/hatforhold til alle årstidene, jeg. <3

      Slett
  2. Utrolig velskrevet. Vi hadde ikke satt pris på noen av de gode tingene ved de forskjellige årstidene hvis vi ikke hadde noe å sette de opp mot. En eneste innvending, synes den første snøen ofte legger seg mer som et silkesjal enn ei fillerye, men jeg bor riktignok på landet, hvor snøen får ligge i fred, i motsetning til i byen.

    SvarSlett
    Svar
    1. tusen takk, fine du. jeg beskrev det som ei fillerye ikke fordi det var stygt men som en betegnelse på noe stusselig (kontra hvor mye snø som senere kommer). Beskrev det på denne måten for å vise hvor lite snø som i starten skal til for at vi er i ekstase! vet ikke helt om jeg får forklart meg her, men håper du skjønner hva jeg mener.

      Slett
    2. Nja, jeg vet ikke helt om jeg forstår deg Idunn, men det tror jeg går veldig fint. Det kan hende at krasjen her skyldes at fillerye for meg av en eller annen grunn er et negativt ladet ord, mens det første snølaget er noe jeg ser på som veldig positivt. Hvis vi ser bort ifra filleryer og silkesjal kan jeg skjønne synet ditt på det første snølaget. Det er en svak forsmak, i påvente av noe mye større. Likevel blir jeg varm inni meg av glede av den lille forsmaken, en forsmak på en vinter som forhåpentligvis skal komme.

      Slett
  3. Åh, så utrolig fint skrevet! Jeg gleder meg til den kalde, hvite konfettien fra himmelen skal treffe kinnene mine, men enn så lenge skal jeg sette pris på de fine høst-fargene!

    SvarSlett
    Svar
    1. jeg håper fargene til høsten forblir lenge i år, for jeg elsker det virkelig.

      Slett
  4. Åh Idunn, jeg elsker denne bloggen bare mer og mer. Elsker at du skriver så variert og fint. Dette gjorde fryktelig godt i hjertet å lese!

    SvarSlett
  5. Har et hat/elsk forhold til årstidene jeg og, men vi hadde vel ikke gledet oss så mye over våren, de fine nye fargene, og alt nytt liv om vi hadde det hele året?
    Når det er nevnt, har jeg alltid tenkt: Tenk om det var en årstid til? Hvordan skulle den være, og hvordan skulle den sett ut? Akkurat som farger; tenk om det plutselig var en farge til. Hvordan ville den sett ut? Vel, litt filosofering fra sofakroken denne mandagen, men ville dele det med deg likevel, jeg.
    Klem til deg <3

    SvarSlett
    Svar
    1. åh, fin tanke. man kan jo tenke seg virkelig bort på det der! takk for at du delte med meg. <3

      Slett

legg gjerne igjen noen ord.