torsdag 11. desember 2014

om å respektere hverandre

Jeg har alltid ment at man må velge sine kamper, og i det legger jeg at det viktigste er at man bryr seg hakke lengre enn egen nese rekker. For er det noe det er nok av her i verden så er det urettferdighet! Provoserer ingen tilfeller av åpenbart urettferdighet deg på noen måte, så mener jeg at man burde sette seg ned med seg selv og ta noen runder om hva man mener er rett og galt. 

Jeg er dyrevenn- og aktivist fordi jeg ønsker å være en stemme for de som ikke kan svare for seg. Også fordi sakene jeg bryr meg om vedrører som regel dyrevelferden i landet jeg lever i. På den måten føler jeg at stemmen min er kraftigere enn den hadde vært hvis jeg hadde sitti hjemme i trygge norget og vært imot politikken i en land jeg har null niks med å gjøre. Man må starte med det nærmeste mener jeg.


Som jeg sier må man velge sine kamper, men det jeg reagerer på er mennesker som lar egen politisk mening få utløp i volds og-drapstrusler. Nei, jeg syns ikke noe om det faktum at det finnes mennesker som er "for" for eksempel pelsdyrnæringen i norge slik den er per dags dato, men det gir meg på ingen måte rett til å henvende meg til enkeltmennesker som er "for", for å komme med volds-og drapstrusler. Ja, dyr er like mye verdt og skal etter min mening behandles med en større grad av respekt enn det gjøres veldig mange steder her til lands idag, men det betyr da virkelig ikke at man ikke skal behandle medmennesker med respekt av den grunn (bare på grunnlag av at vi er uenige).


Jeg har akseptert det faktum at det finnes mennesker som er så selvsentrerte at de mener dårlig behandling av dyr er greit (så lenge man slipper å se det selv, selvfølgelig), men om man skal få flere på "dyrenes side" så nytter det faktisk ikke å slenge dritt til den enkelte som er uenig. Det kommer man absolutt ingen vei med, annet enn at dyrevernsaktivister blir upopulære i noen arenaer. Engasjementet burde tale for seg selv, ikke spydige irrelevante kommentarer.


Respekt overfor dyr ja, men glem ikke respekt overfor medmennesker i prosessen.

4 kommentarer:

  1. Veldig sant - dette har provosert meg lenge... Jeg blir ofte så sinne på menneskeheten at jeg bare tenker at alle andre dyr en menneskene burde få lov til å være på jorda - og vi ikke. Vi har ødelagt så mye, og ødelegger fortsatt helt utrolig mye. Nytter ikke å lukke øynene for det...

    (det er litt lys skrift på innleggene - i hvert fall på min PC - som gjør det bittelitt anstrengende å lese. Tenkte jeg skulle si i fra :) )

    SvarSlett
    Svar
    1. mener du den ferskenfargede eller den flaskegrønne teksten? :)

      Slett
    2. Den flaskegrønne :)

      Slett
  2. Så enig i hva du skriver! Det er flott å være engasjert i det man holder på med. Dessverre ser vi at noen er mer opptatte av å slenge arrogante kommentarer, enn å faktisk kjempe på verdig vis for en sak som er så viktig.
    Jeg fant en artikkel her om dagen som provoserte meg veldig, og som jeg vet vill vekke noen tanker hos deg også. Hva mener du om at denne pelsglade personen kaller seg for ''dyrevenn'' ?
    http://www.nrk.no/ytring/derfor-gar-jeg-i-pels-1.12092487

    SvarSlett

legg gjerne igjen noen ord.