mandag 15. desember 2014

pepperkakesnakk

favorittkragenWITH - brød og kakerMed en ekstra fin krage, hvite strømper og sko som egentlig ikke egner seg for årstiden kastet jeg meg ut i en lun desemberdag. Jeg klikk-klakket inn til byen i de blanke nye hælene mine og sneiet innom WITH brød og kaker for frokost /fordi jeg er svak for nybakte fristelser. Jeg kjøpte en grovt frokostrundstykke med lys ost, dagens kaffe og en særdeles sjarmerende pepperkakemann. God var han også.

Det fikk meg til å tenke på eventyret om pepperkaken som løp sin vei, og forskjellene mellom det eventyret og om pannekaken som rullet av gårde. (Men, før dere slipper å bry dere på det: I pepperkakeeventyret så er det en rev som spiser pepperkaken på vei over elva, og i pannekakeeventyret så er det en gris - ellers er eventyrene veldig like).


Visste dere forresten hvorfor det heter pepperkaker, selvom svart pepper ikke er en av originalingrediensene? I gamle gamledager så ble alle eksotiske og dyre kryddere som ble importert bare omtalt som "pepper", om det så var svart pepper eller andre mørke kryddere som for eksempel nellik, kanel, kardemomme, ingefær, eller muskat! Mer riktig hadde det vært hvis det ble å hete "krydderkake" istedenfor pepperkake (men nå er det en annen kake som har kapret det navnet)


Imorgen skal ole og jeg prøve å lage pepperkakehus (har en ambisjon om å lage et pepperkakeeiffeltårn, men det er vel kanskje for vidrekommende pepperkakebakere)!

4 kommentarer:

  1. Etter å ha lest dette fikk jeg sykelig lyst på pepperkaker.

    SvarSlett
  2. for et koselig innlegg!

    SvarSlett
  3. Dette innlegget likte jeg veldig godt. Det minte meg om sånn som du blogget før. Stå på, du er yndlingsbloggeren min!

    SvarSlett
  4. Namm… nå fikk jeg lyst på pepperkaker ;-)

    SvarSlett

legg gjerne igjen noen ord.